Tęsiame Takuanos Soho knygos mintis į lietuvių kalbą išverstą Algirdo.
Delsimo vieta, kur sustoja protas. Budizmo praktikoje yra penkiasdešimt dvi stadijos, 52-oji vieta kur sustoja protas vadinama delsimo vieta. Delsimas rodo sustojimą, o sustojimas reiškia, kad protą sulaiko kažkas, kas gali būti bet kas.
Kai pastebi savęs link judantį kardą, pradedi galvoti kaip pasitikti kardą, protas sustos ties kardu toje vietoje, kur būsi nukirsdintas savo priešininko. Tai yra sustojimas.
Net jei matai link savęs judantį kardą ir jis nesulaiko tavo proto, tu sugebi suprasti kardo ritmą ir negalvoti kaip nukirsti priešą, tai nelieka nei minčių, nei nuosprendžių.
Tu prišoki ir ištrauki kardą iš savo priešininko rankų. Kardas kuris turėjo tave nugalėti, tampa tavo kardu ir kardu kuris nukirsdina tavo priešą.
Jei sutelksi protą priešais savo priešininką, jis persisunks juo. Nelaikyte proto viduje. Protas saugomas viduje tik mokymosi pradžioje, kai esi tik pradedantysis.
Protas gali būti perimtas kardo. Jei sutelki protą su dvikovos ritmu, jis taip pat gali jį perimti. Jei jį perkeli į savo kardą, tavo protą gali perimti tavo paties kardas. Protui sustojus, kokioj nors vietoj, tampi tuščiu kiautu.
Tikrai prisiminsite buvęs tokiose situacijose.
Mitybos rėžimas
Tęsiant Sandros dėstomas mintis apie sveiką mitybą, einame toliau…Geriausiai organizmo poreikius patenkina pagrindinių maisto medžiagų – angliavandenių, riebalų ir baltymų – tarpusavio santykis 4:1, 2:1. Angliavandeniai turėtų sudaryti apie 50 proc., riebalai – 35 proc. ir mažiau, baltymai – likusią dalį bendro maisto kaloringumo (15 proc.).
Mitybos režimas išlieka vienas iš svarbiausių kriterijų siekiant palaikyti gerą savijautą. Nors PSO rekomendacijose siūloma maitintis 3-4 kartus per dieną, dauguma mitybos specialistų siūlo per dieną valgyti 4-5 kartus, derinti maisto kaloringumą su fizinio krūvio intensyvumu. Taipogi būtina atkreipti ir į maisto suderinamumą. Maisto suderinimas pasižymi lengvu įsisavinimu, maistas nepūva skrandyje, neužteršia žarnyno. Norint pasiekti tokio proceso būtina vienu metu valgant tik vieną koncentruotą produktą.
Vis dėlto žmogaus sveikatos būklę lemia suvartojamų ir įsisavinamų maisto medžiagų kiekiai, jų santykis, maisto kokybė, kaloringumas, mikroelementų ir mineralinių medžiagų sudėtis maiste, amžius ir daug kitų veiksnių, tiesiogiai nesusijusių su mityba, bet vienaip ar kitaip koreguojančių valgymo instinktą. Jei maisto medžiagų sunaudojama daugiau, negu reikia energijai gauti, žmogus nutunka. Jei mažiau, silpnėja imunitetas, blogiau gyja žaizdos, atsiranda avitaminozė, anemija, žmogus nustoja augti, blogėja fizinis pajėgumas, sulėtėja kitos biologinės organizmo funkcijos.
Ginklo samprata
Ilgasis kardas arba trumpasis turi kirsti tvirtai ir užtikrintai, ietys ir alebardos – atlaikyti didelį krūvį, lankai su šautuvais turi būti tvirti ir patvarūs. Visi ginklai turi būti praktiški, patogūs ir neskirti puošybai ar savo vertei rodyti. Ginklų kaip ir kitų dalykų, neturime išskirti ir kam nors vienam teikti pirmenybę. Nemėgdžiodami kitų, mes turime imti tai, kas tinka mums ir valdyti ginklą kurį mokame valdyti. Penkių žiedų knyga
Pajausti ir sukurti šinai
Mūsų vaikai po kendo treniruotės gavo užduotį, padaryti arba nupiešti šinai. Turime jau ir rezultatus. Visi darbai yra tikrai įdomūs ir artimiausiu laiku juos talpinsime internete Jūsų visų peržiūrai ir įvertinimams. Bet vieną darbą norėtume atskirai pristatyti: iš plastelino padarytas šinai. Atrodo pažiūrėjus po ranka esantį kardą imi ir lipdai, bet ką daryti žmogui naudojančiam šešių iškilimų kombinacijas, kurias sukūrė Brailis? Šiuolaikinės technologijos gali padėti akliesiems skaityti ir bendrauti, su speciali įranga ekrane rodomą vaizdą gali paversti į garsą, bet … Silviją už rankos į kendo treniruotę atveda draugė, mergaitė nemato, bet puikiai jaučia ir girdi. Su savo užduotimi padaryti kardą susitvarkė puikiai, ji pajautė ir sukūrė šinai. Jos darbas šioje foto nuotraukoje.
Diena, kada visi kartu
Pradėjome nuo žinutės: aš, mama, tėtis ir kendo. Viskas kaip Japonijoje. Edita, Asta, sesutės Emilija ir Aurelija, Gintaras su Justina, Laimonas su Elvinu, Aidas, Valerija su Matuku, visi kartu atlikome pirmuosius tvirtus ir drąsius žingsnius kendo pažinimo alėjoje. Pirmasis laiptelis keikogi ir hakama buvo įveiktas kartu. Antrasis – šarvai, perprasti kartu su Kęstučio ir Algirdo pagalba, toliau kardo laikymas, technika, žodelis „men“ skarelės, galvos apsaugos, pirmasis kirtis, darbas porose su Arnoldu. Vaikų imlumo pratimai kartu su tėveliais buvo įdomūs palyginti, net ir labai…Kokia nuotaika buvo salėje? Pažiūrėkite ir spręskite patys. Fotografas Rolandas spėjo fiksuoti vaizdus ekrane.
Sekanti šeimų kendo praktika – penktadienį tuo pačiu laiku 19.15 val. Ąžuolyno sporto ir sveikatingumo centre. Nepamirškite registruotis elektroniniu paštu: kendo@kendo.lt, vienu metu salėje ne daugiau kaip keturios šeimos.
Laikas viskam
Pasirodo ne tik lietuviai kendo tapatina su samurajų kovomis. Lengvas penkių minučių laikas skirtas Jūsų visų peržiūrai viešai prieinamam interneto tinkle. Dokumentikos ir animacijos darbas perpintas senosios istorijos ir dabarties. Aldevino ieškojimuose, šis video darbas rado laiką skirtą viskam.
Dzen ir kardo vienybė
Algirdas ne tik uolus kendoka, bet ir pažangus moksleivis, dalyvauja mokyklos olimpiadose, kartu ruošiasi mokyklos baigimo egzaminams. Ir tai nesutrukdė išversti vienuolio Takuanos Soho knygos mintis į lietuvių kalbą tiems, kurie domisi japonų kultūra ir ieško atsakymų į jiems vieniems rūpimus klausimus.
„Takuanas Soho buvo Dzen vienuolis, kaligrafas, tapytojas, poetas, sodininkas, arbatos meistras. Jo raštai ir dabar yra japonų įkvėpimo ir patarimų šaltinis, kaip ir prieš pusketvirto amžiaus. Patariantis ir artimas aukštiesiems ir žemiesiems, jis laisvai jautėsi visuose visuomenės sluoksniuose, patardavo tiek Šiogūnams, tiek Imperatoriui. Pasak legendos buvo garsaus kardo meistro Mijamoto Musaši draugas ir mokytojas. Jo šlovė ir populiarumas jo nepaveikė, tą atspindi jo paskutiniai paliepimai mokiniams: „užkaskite mano kūną kalne už šventyklos, uždenkite jį purvu ir eikit namo. Neskaitykite sutrų, neatlikite ceremonijos. Neimkit dovanų nei iš vienuolių, nei iš pasauliečių. Tegul vienuoliai dėvi rūbus, valgo, ir gyvena kaip gyvenę“. Paskutinę gyvenimo akimirką jis užrašė kinišką simbolį yume („sapnas“), padėjo teptuką ir mirė.
Takuanas gimė 1573 metais Izušio kaime, Tadžimos provincijoje. Nors gimė samurajų šeimoje Miuros klane per patį 150 metų pilietinės kovos įkarštį, Takuanas dešimties įstojo į vienuolyną studijuoti Jōdo Budizmo atšakos, keturiolikos perėjo prie Dzeno Rinzai atšakos ir tapo Daitokudži, vienos didžiausių Kioto šventyklų, abatu beprecedenčio amžiaus – trisdešimt penkerių.
1629-aisiais jis įsitraukė į vadinamąją „Purpurinių apsiaustų aferą“ ir priešinosi Šiogūnato sprendimui panaikinti Imperatoriaus galią skirti žmones į aukštus bažnyčios ir žinybų pareigūnus. Dėl savo priešiškumo jis buvo ištremtas į dabartinę Yamagatos prefektūrą. Šiogūnui mirus jis buvo amnestuotas ir grįžo į Kiotą 1632-aisiais. Tolimesniais metais jis susidraugavo ir mokė Dzen atsistatydinusį, bet labai įtakingą imperatorių Go-Mizunoo, ir padarė tokį ispūdį naujajam Šiogūnui Tokugawai Iemitsu, kuris visada stengėsi palaikyti jų draugystę, kad 1638 metais jo reikalavimu įkūrė Tōkaiji.
Iki pat galo Takuanas ėjo savo paties nepriklausomu, ekscentrišku ir kartais karčiu keliu. Jo kampuotumas jaučiamas tiek jo kaligrafijoje, tiek grafikoje, tiek ir tolesniuose raštuose. Įdomu, kad galbūt galime pajusti jo charakterį tiesiog paragavę takuanzuke, patiekalo iš rauginto didžiojo japoniško ridiko.
Jo gyvenimą galima apibendrinti jo paties patarimu: „Jei gyvensi kartu su darbartiniu pasauliu, nusisuksi nuo Kelio. Jei nenori nusisukti nuo Kelio, nesek dabartinio pasaulio“.
Sakoma kad Takuanas norėjo įlieti Dzen dvasią į visas gyvenimo sritis kurios patraukė jo dėmesį, kaip kad kaligrafija, poezija, sodininkystė ir tiesiog menai. Tą patį jis padarė ir su kardo menu. Gyvendamas paskutiniais žiauraus feodalų kovų metais kurių kulminacija buvo Sekigaharos mūšis 1600-aisiais, Takuanas susipažino ne tik su menininko ir arbatos meistro ramybe ir didingumu, bet ir susidūrė su pergale ir pralaimėjimu – kario ar generolo išgyvenimais. Tarp pastarųjų buvo tokie nesulyginami žmonės kaip Išida Mitsunari, galingas generolas rėmęs Tojotomį Hidejošį, Kuroda Nagamasa, krikščionis daimis atsakingas už Mitsunario žlugimą ir ypatingai Jagyjų Munenori, Jagyjų Šingake kardo meno mokyklos galva ir dviejų Šiogūnų kartų mokytojas. Šiems žmonėms ir šiems laikams Takuanas skyrė nemažiau savęs nei kitiems.
Iš trijų esių kuriuos talpinsime tinklalapyje, du laiškai: Fudōčišinmyrōku, „Paslaptingi nepajudinamos išminties užrašai“, parašyti Jagyjų Munenoriui ir Taiaki „Taja kardo analai“, galbūt rašyti Munenoriui, galbūt Ono Tadaakiui, Ittō kardo mokyklos vadovui ir oficialiam Šiogūno šeimos ir artimųjų instruktoriui. Laiškų rašymo aplikybės neaiškios, bet nuoširdūs patarimai ir Konfucionistiškas nepritarimas Munenoriui Fudōčišinmyrōku gale prideda šiam darbui gana įdomią, ir šiek tiek gluminančią kryptį.
Visi trys rašiniai skirti samurajų luomui ir visi siekia suvienyti Dzen dvasią su kardo dvasia. Duodami patarimai iš praktinių, techninių ir filosofinių jų pusių. Tiek siaurąja, tiek plačiąja prasme galima teigti, kad Fudōčišinmyrōku yra ne tik apie techniką, bet ir apie savęs ryši su savimi kovos metu ir kaip asmuo gali tapti viena visuma. Taiaki priešingai, labiau aprašo psichologinius asmens bendravimo su kitais aspektus. Tuo tarpu Reirōšų „Vaiskus brangakmenių skambesys“, skirtas pamatinei žmogaus prigimčiai, kaip karys, daimis — arba bet koks kitas asmuo — suprastų, kas yra teisingumas, o kas — paprasčiausias savanaudiškumas, ir susigaudytų klausime: kaip ir kada mirti.
Visos trys esės pakreipia žmogų į savęs pažinimą ir tuo pačiu į gyvenimo meną.
Kardo menas kaip technikos išraiška ir meditacinis Dzen ilgai kartu egzistavo Japonijoje, Dzen įsitvirtinęs jau XIIa. pabaigoje. Takuano dėka jie pasiekė visišką vienybę, o jo kūriniai ir nuomonės buvo ypač įtakingos keliui kuriuo pasuko — ir tebeeina — japonų kardo menas, kuris visdar nuoširdžiai praktikuojamas ir puikiai atspindi japonų požiūrį į gyvenimą. Padėję tvirtus pagrindus Dzen ir kardo vienybei, jo rašiniai įtakojo daugelio to meto didžių meistrų kūrybą ir sukūrė daugybę dokumentų, kurie visdar skaitomi ir naudojami, kaip kad Jagyjų Munenori „Heihō Kadenšo“ ir Myjamoto Musaši „Gorin no Sho“. Šių žmonių stiliai skyrėsi, bet jų išvados susipina kartu parodydamos aštrų įžvalgumą ir supratimą, tebūnie tai Musašio „Laisvė ir spontaniškumas“, Munenorio „Paprastas protas nežinąs taisyklių“ ar Takuano „Nesukaustytas protas“.
Takuanui kulminacija buvo ne mirtis ir naikinimas, bet nušvitimas ir išgelbėjimas. Kova, esant „tinkamam“ protui, ne tik duoda gyvenimą, bet ir duoda jo daug daugiau.“ Tęsinys seka.
Sveika mityba
Dėkojame Sandrai Bardauskienei, Kauno Medicinos universiteto doktorantei, mūsų mitybos specialistei už žinias, kurios mus ir mūsų aplinką daro stipresnius. „Mityba ir atitinkamai parinktas fizinis krūvis tai kelias į mūsų sveikatą. Tam tikri antrapometriniai bei fizinių savybių duomenys leidžia spręsti apie žmogaus organizmo būklę. Vertinant žmogaus fizinę būklę atsižvelgiant į mitybą, didelę reikšmę turi kiekvieno organizmo medžiagų apykaita. Medžiagų apykaita yra skirstoma į tris grupes: lėta, normali ir greita.
Mityba – tai maisto vartojimas, kuris reikalingas organizmo funkcijoms palaikyti. Maisto sudedamosios dalys aprūpina organizmą reikalinga energija, reguliuoja metabolinius, imuninius procesus, yra audinių kuriamoji medžiaga.
Sveika mityba – moksliškai pagrįsta valgomo maisto kiekiais, kurią parodo angliavandenių, baltymų bei riebalų santykis maiste. Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) atstovai siūlo valgyti įvairų subalansuotą maistą, turintį apie 40 maisto medžiagų, kontroliuoti riebalų vartojimą, valgyti mažiau sočiųjų riebalų, cukraus ir druskos, vartoti daugiau kompleksinių angliavandenių (krakmolų) ir skaidulinio maisto, saikingai gerti alkoholį, palaikyti normalų kūno svorį, nenutukti, kasdien aktyviai judėti.
Taigi, racionali mityba numato energijos pusiausvyrą organizme pagal principą: pagamintos energijos kiekis turi atitikti išnaudotos energijos kiekį. Vitaminai ir mineralinės medžiagos gaunamos su maistu taip pat atlieka svarbią funkciją. Fizinės veiklos metu vitaminai bei mineralinės medžiagos aktyviai dalyvauja energijos gamyboje, baltymų ir angliavandenių biosintezėje. Trūkstant šių medžiagų, sumažėja fizinis darbingumas. Įvertinus fizinę veiklą ir žinant maisto produktų cheminę sudėtį ir jų kaloringumą, galima sudaryti valgiaraštį ir apskaičiuoti dienos raciono kaloringumą.
Paros raciono kaloringumas priklauso nuo energijos sąnaudų. Neilgai trunkantį maisto medžiagų stygių organizmas pats kompensuoja naudodamas medžiagų atsargas. Fiziniam krūviui trunkant ilgai, organizmas daugiausia naudoja riebalus ir sudėtingos sandaros angliavandenius. Per ilgai trunkant fiziniam krūviui, energija imama iš organizmo baltymų, dėl to sumažėja kūno masė, atrofuojasi raumenys, vystosi anemija, sutrinka ūgis, sumažėja fizinis darbingumas. Su maistu gaunant per daug energetinių medžiagų, sumažėja jos mobilizacija, todėl dalis angliavandenių ir riebalų kaupiasi riebalų pavidalu. Čia tik pradžia…“ Apie Sandrą, Kauno Medicinos universiteto kinezeologijos magistrantė, Lietuvos Kūno Kultūros Akademijos bakalaurė, Lietuvos baidarių ir kanojų tarptautinių „Regatų“ prizininkė, Lietuvos čempionatų nugalėtoja ir prizininkė. Šiuo metu dirba trenere Ąžuolyno sporto ir sveikatingumo centre.